dinsdag 23 januari 2018

Historiek, het online geschiedenismagazine
De bankier van het verzet - Still uit familiefilm Wally van Hall 1938 (Van Hall Stichting)

Walraven van Hall, de bankier van het verzet

Walraven van Hall was tijdens de oorlog de bankier van het verzet. In de oorlogsjaren gaf hij leiding aan het Nationaal Steunfonds (NSF), een geheime bank die grote hoeveelheden geld verzamelde voor het landelijk verzet. Hij was tevens verantwoordelijk voor de grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis. Lees bericht
- advertentie -
2018-01-16 NB1 Ad Historiek_Nieuwsbrief_AKuipers_550x80px
AndrĂ© Kuipers’ familiegeschiedenis brengt hem naar een wapenfabriek in Berlijn waar zijn grootvader tijdens de Tweede Wereldoorlog dwangarbeid verrichtte. Ook belandt hij via zijn stamboom bij de Berezina in Rusland: een rivier waar Nederlandse militairen in 1812 omsingeld zijn door het Russische leger. Wat is hiervan overgeleverd? Dit en meer over het Verborgen verleden van AndrĂ© Kuipers lees je op NPO Focus.
Gaswinning in Groningen (cc - Pixabay)

Gaswinning in Groningen

In 1959 werd bij Slochteren een enorm aardgasveld gevonden. De geschiedenis van de gaswinning in Groningen in vogelvlucht. Geschiedenis, gevolgen en toekomst Lees bericht
De nieuw ontdekte tekening: De heuvel van Montmartre met steengroeve, gedateerd maart 1886.

Onbekende tekening Vincent van Gogh ontdekt

Dankzij deze ontdekking kan ook een tekening uit de collectie van het Van Gogh Museum aan de beroemde Brabantse kunstenaar worden toegeschreven. Lees bericht
Romein (cc - Pixabay)

Wat zijn Romeinen eigenlijk?

Wat is of was eigenlijk precies een Romein? Moet een Romein in Rome geboren zijn, bijvoorbeeld? Waarschijnlijk niet, want we hebben zelfs Romeinse keizers gehad die in Spanje geboren zijn. Maar wat is dan het criterium? Lees bericht
Alhambra (cc - Pixabay)

Al-Andalus: het Spanje der Moren

Moorse legers veroverden vanaf 710 in vijftien jaar het Iberisch schiereiland. Uit het noord-westen verdwenen zij al binnen een generatie, Toledo bleef ruim 300 jaar lang in Arabische handen en Granada bijna 800. Wie waren die Moorse veroveraars en heersers? Lees bericht
Citaat van de week:

"Ofschoon ik een grondige hekel had aan zelfingenomenheid, ontveins ik mij niet, dat ik vaak zeer onder de indruk was als ik aan mijzelf dacht. Iemand als ik kwam niet alle dagen voor, om het zacht uit te drukken. Als ik aan andere mensen dacht, moest ik wel eens lachen."

Harry Mulisch
Meer: citaten-en-wijsheden.nl

En verder op Historiek:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten