dinsdag 30 januari 2018

Historiek, het online geschiedenismagazine
Gottfried Heinrich zu Pappenheim, de man van de Pappenheimers

"Je Pappenheimers kennen"

De uitdrukking ‘Ik ken mijn pappenheimers’ is al eeuwenoud. Het betekent zoveel als: ik weet over wie ik het heb, ik ken mijn mensen, ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Waar komt de uitdrukking ‘Ik ken mijn pappenheimers’ vandaan? Lees bericht
- advertentie -
NB1 - 23 jan - Ad Historiek_Nieuwsbrief_IMoors_550x80 px
In Verborgen Verleden leert Irene Moors via haar moeders stamboom Jan Obbelaar kennen: een arme Zeeuw die overlijdt in een gesticht in Hoorn. Wat gebeurde er met de lichamen van de overledenen? Een andere voorvader is Pieter Barbiers, een decorschilder in de Amsterdamse theaterwereld. Waar zijn zijn decors gebleven? Meer over het Verborgen verleden van Irene Moors lees je op NPO Focus.
Avgi / foto: Oscar Nilsson

Gezicht van 9000 jaar oude tiener gereconstrueerd

Maak kennis met Avgi: een 18-jarig meisje uit de regio Thessalië in Centraal-Griekenland. De laatste keer dat iemand haar gezicht zag was bijna 9000 jaar geleden. Lees bericht
Unie van Utrecht, enkele handtekeningen onder het verdrag

De Unie van Utrecht (1579)

Op 23 januari 1579 sloten een aantal noordelijke Nederlandse gewesten een overeenkomst: de Unie van Utrecht. De gewesten spraken onder meer af om gezamenlijk de Spanjaarden te bestrijden en geen afzonderlijk akkoord te sluiten met de Spaanse koning Filips II. Lees bericht
Martin Selling ondervraagt gevangengenomen Duitse ss’ers nabij het front in Frankrijk, 1944. (U.S. Army Signal Corps)

De Ritchie-boys: Duitse Joden die Hitler bevochten vanuit Amerika

De Ritchie-boys - Duitse Joden die nazi-Duitsland ontvluchtten - keren als volwassen terug om hun oude vaderland te bevrijden. Vanaf 1942 namen zij deel aan elke belangrijke slag in Europa. Lees bericht
Plaatsnaamborden in Friesland bevatten de Nederlandse én Friese naam.

Waarom Fries wel een rijkstaal is en Limburgs niet

Een veel gehoord argument voor het prestigeverschil tussen het Fries en Limburgs is dat het Fries een échte taal zou zijn, terwijl het Limburgs ‘slechts’ een dialect is. Dit argument snijdt geen hout. Lees bericht
Citaat van de week:

"Voor de geest geldt dezelfde wet als voor het lichaam: hij kan zich alleen in stand houden wanneer hij voortdurend gevoed wordt."

Marquis de Vauvenargues
Meer: citaten-en-wijsheden.nl

En verder op Historiek:

nieuwe geschiedenisboeken

Nieuwe geschiedenisboeken (week 4) - 2018

Er verschenen veel nieuwe geschiedenisboeken over Trump en Amerika, maar ook over de cultuurgeschiedenis van Rusland, een bijzondere troep uit WOII en een bekende schrijver uit de negentiende eeuw. Bekijk boeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten