zondag 23 september 2018




From the SiTU ARCHIVES
blog: De Elementen

'Per dag 3000 kinderen dood door vuil water'

 
BERLIJN (ANP) - Dagelijks sterven wereldwijd 3000 kinderen aan de gevolgen van het drinken van vervuild water. Dat staat in een rapport dat de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, Unicef, woensdag publiceerde.
Wereldwijd hebben ongeveer 780 miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater. Uit het rapport blijkt dat vooral de situatie in Afrika kritiek is. De voedselcrisis als gevolg van de droogte in de Hoorn van Afrika is ,,niet enkel een natuurramp'', maar mede veroorzaakt door klimaatverandering, stelt Unicef.




Cola als water
Twee slokjes. Misschien drie. Meer had ik nog niet gedronken uit mijn gigantische beker cola. Er zat nog zo ongeveer een halve liter in. Maar de serveerster in het Amerikaanse restaurant waar ik zat, vond het feit dat ik al een begin had gemaakt een duidelijk signaal: ‘Help, die moet zo snel mogelijk een refill.’
Een minuut later stonder een tweede - tot de nok toe gevulde - emmer cola voor mijn neus. Ik was niet verrast. Haar reactie is namelijk helemaal niet bijzonder. Bijna overal in de VS schenken ze de koolzuurhoudende drankjes als water. Het lijkt wel alsof frisdrank er uit de kraan komt.
Een glas fris kost bijna niks, je krijgt het geserveerd in megabekers en refills zijn altijd gratis. Klinkt leuk maar je maakt mij er niet blij mee. Ik wil namelijk helemaal geen liters ongezonde frisdrank. Tijdens het eten drink ik nauwelijks één megabeker leeg. De volgende, die er meestal staat voor je hebt kunnen protesteren, laat ik bijna altijd staan. Die wordt dus weggegooid. Waar ik me dan weer schuldig over voel, want een vol glas in de gootsteen legen is zonde.Van mij mogen die gratis refills afgeschaft worden. Aan dat ene drankje heb ik in de VS mijn handen al vol.





Nog voor negen dagen water

F
         
In één nacht drie kinderen die doodgaan van honger, dorst of uitputting. Dat is de situatie in vluchtelingenkampen in Zuid-Sudan. Duizenden vluchtelingen willen het geweld in buurland Sudan ontvluchten en hopen veiligheid te vinden in Zuid-Sudan. Volgens Artsen zonder Grenzen is er nog voor negen dagen water in de kampen. "Daarna is het waarschijnlijk hier ook over."




Uitheemse slak gedijt prima in ons water

Exotische schelpdieren rukken snel op. Nu is ontdekt wat ze zo bevoordeelt: ze kunnen beter tegen de gevolgen van de klimaatverandering dan inheemse soorten. Ook zout kunnen ze beter aan, ontdekte Radboud-milieukundige Laura Verbrugge.

Negentig procent van de schelpdieren in het Nederlandse deel van de Rijn is inmiddels een exoot. Driehoeksmosselen en de recent binnengekomen quaggamossel maken de dienst uit. Deze quaggamossel rukt enorm hard op in de Europese waterwegen: afhankelijk van de waterstroom, scheepvaart en andere omstandigheden zo'n vijfendertig tot wel zeshonderd kilometer per jaar. Maar hoe komt het dat ze het zo goed doen?
Hete soepMilieukundige Laura Verbrugge zocht het uit. Vooral de hoge piektemperaturen in de zomer blijkt de inheemse soorten de das om te doen. ‘Honderd jaar geleden kwam het water in de Rijn nooit boven de 25 graden. Nu gemiddeld zeven dagen per jaar. En gemiddeld is het water 3 graden warmer.' Het wetenschappelijke tijdschrift Biological Invasions publiceert haar werk deze maand.
Tweederde van de stijging van de watertemperatuur komt van lozingen en koelinstallaties van (electriciteits) fabrieken langs de rivieren. Eenderde is toe te schrijven aan de klimaatverandering. Door de daarmee samenhangende zeespiegelstijging en het lage zomerpeil in de rivieren, stroomt er ook veel meer zout zeewater de delta in. Ook daar kunnen de exoten beter tegen dan de schelpdieren die hier inheems zijn.




'The Forgotten Cycle' gemaakt door Sahana Singh uit Singapore is de winnaar geworden van de TU Delft Urban Water Movie Contest. Met haar filmpje legt ze uit wat problemen rond stedelijk water zijn, en geeft ze aan waarom volgens haar allerlei beschikbare oplossingen niet worden geïmplementeerd winnaar.










Autisme bij vissen door antidepressiva in water




Onderzoekers hebben bij vissen die in met antidepressiva vervuild water zwemmen, tekenen van autisme ontdekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten